A piszkos tizenkettő valójában egy 1967-ben bemutatott amerikai háborús film, amely E. M. Nathanson azonos című regénye alapján készült. A történet egy különleges katonai egységről szól, amelyet halálraítélt katonákból állítanak össze egy öngyilkos küldetésre a második világháborúban. Robert Aldrich rendezése nemcsak a háború brutalitását mutatja be, hanem azt is, hogyan formálódik egy csapat a legreménytelenebb helyzetben. A filmet különböző szemszögből lehet értelmezni: egyesek anti-háborús alkotásként, mások a megváltás lehetőségét bemutató történetként, vagy éppen a klasszikus akció-kaland filmek egyik mérföldköveként tekintenek rá.
Az elkövetkezőkben részletesen megismerkedhetsz a film legendás szereposztásával, amely Hollywood akkori legnagyobb neveit vonultatta fel. Bemutatom, hogyan alakították a színészek a karaktereiket, milyen háttértörténetek és érdekességek fűződnek az egyes szereplőkhöz, és miként járultak hozzá a film sikeréhez. Emellett betekintést nyerhetsz a forgatás kulisszatitkaiba, a szereplőválogatás folyamatába, és azokba a pillanatokba, amelyek örökre beírták A piszkos tizenkettőt a filmtörténet legnagyobbjai közé.
A legendás szereposztás: Akik életre keltették a piszkos tizenkettőt
A film sikerének egyik kulcsa kétségtelenül a kiváló szereposztás volt. Olyan színészek gyűltek össze, akik nemcsak kiváló alakítást nyújtottak, hanem erős egyéniségükkel hitelessé tették a karaktereket. Íme a film főbb szereplői:
Színész neve | Karakter neve | Karakter leírása |
---|---|---|
Lee Marvin | John Reisman őrnagy | A csapat kemény, de igazságos vezetője |
Ernest Borgnine | Worden tábornok | Reisman felettese és a küldetés támogatója |
Charles Bronson | Joseph T. Wladislaw | Lengyel származású katona, aki megölt egy bányaőrt |
Jim Brown | Robert T. Jefferson | Fekete katona, aki rasszista támadókat ölt meg |
John Cassavetes | Victor R. Franko | Lázadó természetű katona, aki megölt egy férfit rablás közben |
Richard Jaeckel | Bowren őrmester | Reisman segítője a kiképzés során |
George Kennedy | Pinkley őrmester | Kiképzőtiszt, aki segíti Reismant |
Trini López | Pedro Jimenez | Mexikói-amerikai katona |
Ralph Meeker | Kinder kapitány | Katonai pszichiáter |
Robert Ryan | Breed ezredes | Reisman riválisa a hadseregben |
Telly Savalas | Archer J. Maggott | Vallásos fanatikus és szexuális bűnöző |
Donald Sutherland | Vernon L. Pinkley | Egyszerű gondolkodású, de ravasz katona |
Clint Walker | Samson Posey | Hatalmas termetű, de szelíd természetű katona |
Robert Webber | Denton alezredes | A küldetés egyik tervezője |
Tom Busby | Milo Vladek | Cseh származású katona |
Ben Carruthers | S. Glenn Gilpin | Ideges természetű katona |
Stuart Cooper | Roscoe Lever | A csapat egyik tagja |
Lee Marvin mint John Reisman őrnagy: A tökéletes parancsnok
A film központi alakja John Reisman őrnagy, akit a legendás Lee Marvin alakított. Marvin tökéletes választás volt erre a szerepre, hiszen maga is tengerészgyalogosként szolgált a második világháborúban, ahol a csendes-óceáni hadszíntéren harcolt és meg is sebesült. Ez a személyes tapasztalat hitelességet kölcsönzött alakításának.
Reisman őrnagy karaktere összetett: kemény, kérlelhetetlen, de mélyen emberi is egyben. Feladata, hogy tizenkét halálraítélt katonából ütőképes egységet kovácsoljon egy öngyilkos küldetésre. Marvin tökéletesen megragadja a karakter belső vívódásait: miközben szigorú fegyelmet követel, fokozatosan kötődni kezd a csapatához, és védelmezőjükké válik.
„A háború nem a hősiességről szól, hanem a túlélésről. És néha a túléléshez olyan emberekre van szükség, akiket a társadalom már leírt.”
Marvin alakítása azért is kiemelkedő, mert képes volt egyensúlyt teremteni a karakter keménysége és embersége között. Reisman nem egyszerűen parancsokat osztogat, hanem valódi vezető, aki tudja, hogyan hozza ki a maximumot a legrosszabb emberekből is. Ez a komplex karakterábrázolás nagyban hozzájárult a film sikeréhez.
A „piszkos tizenkettő” színes egyéniségei
A film címszereplői, a „piszkos tizenkettő” tagjai mind különleges, emlékezetes karakterek, akiket kiváló színészek keltettek életre:
🔹 John Cassavetes mint Victor Franko – A lázadó szellemű, cinikus katona szerepében Cassavetes Oscar-jelölést kapott legjobb férfi mellékszereplő kategóriában. Franko karaktere a csapat legproblémásabb tagja, aki folyamatosan megkérdőjelezi Reisman autoritását.
🔹 Charles Bronson mint Joseph Wladislaw – Bronson a lengyel származású, visszafogott, de halálos katona szerepében nyújtott emlékezetes alakítást. Wladislaw az egyik legmegbízhatóbb tag, aki a nehéz pillanatokban is megőrzi hidegvérét.
🔹 Jim Brown mint Robert Jefferson – Az NFL legendás futballjátékosa, Jim Brown ebben a filmben bizonyította színészi tehetségét is. Jefferson karaktere egy fekete katona, aki rasszista támadókat ölt meg önvédelemből.
🔹 Telly Savalas mint Archer Maggott – Savalas hátborzongató alakítást nyújtott a vallásos fanatikus és szexuális bűnöző Maggott szerepében. Karaktere a csapat legveszélyesebb és legkiszámíthatatlanabb tagja.
🔹 Donald Sutherland mint Vernon Pinkley – Sutherland az egyszerű gondolkodású, de ravasz katona szerepében nyújtott emlékezetes alakítást. A film egyik legemlékezetesebb jelenete, amikor Pinkley tábornoknak adja ki magát egy ellenőrzés során.
Minden egyes színész egyedi karaktert formált meg, akik együtt alkották a film címadó csapatát. A különböző háttérrel és személyiséggel rendelkező karakterek közötti feszültség és fokozatos összekovácsolódás adja a film egyik fő vonzerejét.
A mellékszereplők és jelentőségük
Nemcsak a főszereplők, hanem a mellékszereplők is jelentősen hozzájárultak A piszkos tizenkettő sikeréhez. Ezek a karakterek adták meg a történet hátterét és kontextusát:
Ernest Borgnine mint Worden tábornok
Worden tábornok Reisman felettese és a küldetés egyik támogatója. Borgnine alakításában a tábornok egy pragmatikus katonai vezető, aki felismeri a küldetés fontosságát, még ha annak módszerei szokatlanok is. Karaktere képviseli a katonai hierarchiát, amellyel Reisman gyakran konfliktusba kerül.
Robert Ryan mint Breed ezredes
Breed ezredes Reisman riválisa, aki szkeptikus a küldetéssel kapcsolatban. Ryan játékában érezhető a karakter felsőbbrendűségi érzése és Reisman iránti ellenszenve. A két karakter közötti feszültség fontos eleme a történetnek, különösen a hadgyakorlat jelenetében.
Richard Jaeckel és George Kennedy mint Bowren és Pinkley őrmesterek
A két őrmester Reisman segítői a kiképzés során. Jaeckel és Kennedy alakításában ezek a karakterek a katonai fegyelem és szakértelem megtestesítői, akik segítenek a „piszkos tizenkettő” tagjainak kiképzésében és irányításában.
Ralph Meeker mint Kinder kapitány
A katonai pszichiáter szerepében Meeker egy érdekes karaktert alakít, aki megpróbálja megérteni a „piszkos tizenkettő” tagjainak pszichológiáját. Karaktere képviseli a tudomány és a pszichológia szempontját a háború brutalitásával szemben.
„A háborúban a szabályok gyakran csak akadályozzák a sikert. Néha a győzelemhez olyan emberekre van szükség, akik készek átlépni a határokat.”
Karakter dinamikák és fejlődés
A piszkos tizenkettő egyik legnagyobb erőssége a karakterek közötti dinamika és fejlődésük a történet során. Kezdetben a csapat tagjai ellenségesek egymással és Reismannal szemben, de a kiképzés és a közös cél fokozatosan összekovácsolja őket.
Reisman és a csapat viszonya
Reisman és a csapat viszonya a film egyik központi eleme. Kezdetben tisztán hierarchikus: Reisman a parancsnok, a többiek pedig a beosztottjai. Azonban ahogy a történet halad előre, ez a viszony átalakul. Reisman kezdi megérteni és értékelni az embereit, miközben ők is tisztelni kezdik vezetőjüket.
Ez a fejlődés több kulcsfontosságú jelenetben is megmutatkozik:
- A kiképzés kezdeti szakasza, amikor Reisman megvonja a tisztálkodás lehetőségét, amíg nem kezdenek együttműködni
- A „Tizenkettes barakk” felirat elkészítése, ami az első jele a csapatszellem kialakulásának
- A hadgyakorlat, ahol együtt dolgoznak Breed ezredes legyőzésén
- A végső küldetés, ahol már igazi csapatként működnek együtt
Belső konfliktusok és szövetségek
A csapaton belül különböző konfliktusok és szövetségek alakulnak ki. Franko és Maggott például gyakran szembeszállnak Reismannal, míg Wladislaw és Jefferson inkább hajlandóak együttműködni. Ezek a belső dinamikák teszik a filmet különösen érdekessé és realisztikussá.
A karakterek közötti konfliktusok nem csak a feszültséget szolgálják, hanem hozzájárulnak a karakterfejlődéshez is. Ahogy megtanulnak együtt dolgozni és bízni egymásban, úgy válnak egyéni bűnözőkből valódi csapattá.
„A legrosszabb emberekben is ott rejlik a lehetőség a nagyságra, ha valaki elég bátor ahhoz, hogy esélyt adjon nekik.”
Színészválogatás és szerepformálás titkai
A film szereposztása nem véletlenül alakult úgy, ahogy végül megismertük. Számos érdekesség és történet fűződik a színészválasztáshoz és a karakterek megformálásához:
Eredeti elképzelések és változtatások
A film előkészítése során több szerep esetében is változott az elképzelés:
Eredeti jelölt | Végső színész | Karakter | Változtatás oka |
---|---|---|---|
John Wayne | Lee Marvin | John Reisman | Wayne visszautasította a szerepet, mert nem értett egyet a film üzenetével |
Jack Palance | Telly Savalas | Archer Maggott | Palance más filmben vállalt szerepet |
Clint Eastwood | Donald Sutherland | Vernon Pinkley | Eastwood a „Egy maréknyi dollárért” trilógiával volt elfoglalva |
Burt Lancaster | Ernest Borgnine | Worden tábornok | Lancaster nem volt elérhető a forgatás időpontjában |
Paul Newman | John Cassavetes | Victor Franko | Newman túl drága lett volna a produkciónak |
Fizikai felkészülés és katonai kiképzés
A hitelesség érdekében a színészek komoly fizikai felkészülésen és alapvető katonai kiképzésen estek át. Lee Marvin, aki maga is háborús veterán volt, segített a többi színésznek a katonai protokoll és viselkedés elsajátításában.
A forgatás előtt két hetes „boot camp” jellegű kiképzésen vettek részt, ahol megtanulták a fegyverhasználatot, a taktikai mozgást és a katonai kommunikációt. Ez a felkészülés nagyban hozzájárult a film hitelességéhez és a karakterek megformálásához.
Improvizáció és karakter fejlesztés
Robert Aldrich rendező bátorította a színészeket, hogy alakítsák saját karakterüket és adjanak hozzá személyes részleteket. Ennek eredményeképpen számos improvizált jelenet és dialógus került a filmbe:
- John Cassavetes gyakran improvizált Franko lázadó viselkedésében
- Donald Sutherland saját ötlete volt Pinkley „tábornoki” jelenete
- Jim Brown javasolta Jefferson karakterének mélyebb kidolgozását
Ez a szabadság lehetővé tette a színészek számára, hogy valóban magukénak érezzék a karaktereket, ami természetesebb és hitelesebb alakításokat eredményezett.
„A jó színészek nem csak eljátsszák a karaktert, hanem életre keltik és saját lelkük egy darabját adják neki.”
Kihívások a forgatás során
A piszkos tizenkettő forgatása nem volt problémamentes. Számos kihívással kellett szembenézniük az alkotóknak és a színészeknek:
Fizikai megpróbáltatások
A film számos akció- és harci jelenetet tartalmaz, amelyek komoly fizikai kihívást jelentettek a színészek számára. Különösen a záró csatajelenet, amely több hétig tartó forgatást igényelt, volt megterhelő. Jim Brown, aki korábban profi amerikaifutball-játékos volt, gyakran segített a többi színésznek a fizikai jelenetekben.
A forgatás nagy része Angliában zajlott, ahol az időjárás is kihívást jelentett. A hideg, esős körülmények között dolgozó stáb gyakran küzdött betegségekkel és sérülésekkel.
Személyiség összeütközések
Ahogy a filmben, úgy a valós forgatáson is voltak feszültségek a szereplők között. Lee Marvin és John Cassavetes között például több alkalommal alakult ki nézeteltérés a jelenetek megközelítésével kapcsolatban. Cassavetes, aki maga is rendező volt, gyakran megkérdőjelezte Aldrich rendezői döntéseit.
Telly Savalas és Donald Sutherland szintén nehezen jöttek ki egymással a forgatás során, ami ironikus módon jól szolgálta a filmben megjelenő karakterdinamikát.
Trini López korai távozása
Érdekes történet fűződik Trini López szerepéhez, aki Pedro Jimenez karakterét játszotta. López, aki akkoriban sikeres énekes volt, eredetileg nagyobb szerepet kapott volna a filmben. Azonban menedzsere tanácsára idő előtt elhagyta a forgatást egy turné miatt, ezért karakterét a forgatókönyvben korábban megölték, mint eredetileg tervezték.
Ez a váratlan változtatás hatással volt a történet bizonyos elemeire, és a stábnak gyorsan kellett alkalmazkodnia a megváltozott körülményekhez.
„A filmkészítés olyan, mint a háború: káosz uralkodik, folyamatosan alkalmazkodni kell, és csak a legerősebbek élik túl.”
A piszkos tizenkettő kulturális hatása és öröksége
A film megjelenése óta eltelt több mint öt évtized alatt A piszkos tizenkettő jelentős kulturális hatást gyakorolt, és számos későbbi háborús filmet befolyásolt:
Filmtörténeti jelentőség
A piszkos tizenkettő megjelenésekor forradalminak számított a háborús filmek között. Szakított a korábbi, gyakran idealizált háborús ábrázolással, és egy nyersebb, realisztikusabb képet mutatott. A film nem félt bemutatni a háború brutalitását és az emberi természet sötétebb oldalait.
Technikai szempontból is újításokat hozott, különösen az akció jelenetek koreográfiájában és a csatajelenetek fényképezésében. A film záró jelenete, amikor a csapat tagjai módszeresen likvidálják a német tiszteket és családtagjaikat, különösen sokkoló volt a korabeli közönség számára.
Hatás a későbbi filmekre
A piszkos tizenkettő számos későbbi háborús és akció filmet inspirált:
- Quentin Tarantino „Becstelen brigantyk” című filmje nyíltan tiszteleg A piszkos tizenkettő előtt, különösen a náci vezetők elleni merénylet témájában
- A „Kommandó” és más „egy csapat kívülálló egy lehetetlen küldetésen” típusú filmek sokat merítettek a film formulájából
- „Az Alcatraz foglyai” és más börtönfilmek gyakran használják a „bűnözőkből álló csapat” motívumot
A film karaktertípusai és csapatdinamikája is mintaként szolgált későbbi művek számára. A különböző háttérrel és személyiséggel rendelkező karakterekből álló csapat, akik kezdeti ellenségeskedés után összekovácsolódnak, azóta is népszerű formula.
Színészek karrierjére gyakorolt hatás
A film számos szereplő karrierjében jelentett fontos állomást:
- Lee Marvin számára ez volt az egyik legmeghatározóbb szerep, amely megszilárdította státuszát Hollywood egyik legkeményebb férfi sztárjaként
- Donald Sutherland karrierje jelentősen fellendült a filmnek köszönhetően
- Jim Brown számára ez volt az egyik első jelentős filmes szerep, ami segített neki átlépni a sportból a filmvilágba
- John Cassavetes Oscar-jelölést kapott alakításáért
- Telly Savalas később hasonlóan kemény karaktereket játszott, ami végül a „Kojak” főszerepéhez vezetett
„Egy igazán nagy film nem csak szórakoztat, hanem megváltoztatja a filmkészítés szabályait és új utat mutat a következő generáció számára.”
Érdekességek és kevésbé ismert tények
A piszkos tizenkettő forgatásához és szereplőihez számos érdekes történet és kevésbé ismert tény kapcsolódik:
Háborús tapasztalatok a valóságban
A film szereplői közül többen is szolgáltak a hadseregben a valós életben:
- Lee Marvin a tengerészgyalogságnál szolgált a második világháborúban, és a Saipan-i csatában megsebesült
- Charles Bronson a légierőnél szolgált lövészként a második világháborúban
- Ernest Borgnine az amerikai haditengerészetnél szolgált 1935 és 1945 között
- Telly Savalas az amerikai hadseregben szolgált a második világháború idején
Ezek a valós háborús tapasztalatok hozzájárultak a film hitelességéhez, hiszen a színészek személyes élményeikből is meríthettek a karakterek megformálásához.
Filmes balesetek és váratlan események
A forgatás során több baleset és váratlan esemény is történt:
- Jim Brown egy jelenet során valóban megsérült, amikor egy robbanás során túl közel került a pirotechnikai effektekhez
- A záró jelenetben használt kastély véletlenül nagyobb károkat szenvedett a tervezettnél, amikor a robbantási jeleneteket forgatták
- Donald Sutherland és Clint Walker majdnem komolyan megsérültek egy akció jelenet során, amikor egy jármű irányíthatatlanná vált
Alternatív befejezések és kivágott jelenetek
Az eredeti forgatókönyv szerint a film befejezése némileg különbözött a végső változattól. Több karakter túlélte volna a küldetést, és Reisman karakterének is más sors jutott volna.
Több jelenet is kimaradt a végső vágásból, többek között:
- Egy hosszabb képzési montázs, amely részletesebben bemutatta a karakterek fejlődését
- Több háttértörténet a csapat egyes tagjairól
- Egy romantikus szál Reisman és egy francia nő között
Ezeket a jeleneteket később részben felhasználták a film televíziós változatában és a későbbi kiadásokban.
A „piszkos tizenkettő” utóélete
A film sikere után több folytatás és spin-off is készült, bár ezek egyike sem érte el az eredeti sikerét:
- A piszkos tizenkettő: A következő küldetés (1985) – tévéfilm, Lee Marvin ismét Reisman szerepében
- A piszkos tizenkettő: Halálos küldetés (1987) – tévéfilm, már Lee Marvin nélkül
- A piszkos tizenkettő: A végső küldetés (1988) – az utolsó tévéfilm a sorozatban
Ezek a folytatások már nem tudták reprodukálni az eredeti film sikerét és művészi értékét, de jelzik, hogy mennyire népszerű volt a koncepció.
„Az igazi klasszikusok nem igényelnek folytatást, mert történetük és hatásuk önmagában teljes. A folytatások csak visszhangjait próbálják megragadni az eredetinek.”
A színészek későbbi karrierje
Érdekes nyomon követni, hogyan alakult a film szereplőinek karrierje a forgatás után:
Sztárok és legendák
- Lee Marvin továbbra is sikeres karriert futott be, olyan filmekben szerepelt, mint a „A piszkos pénz” és a „Vadnyugati szamuráj”
- Charles Bronson az 1970-es években vált igazi szupersztárrá a „Bosszúvágy” filmsorozattal
- Donald Sutherland hosszú és sikeres karriert futott be, olyan filmekben szerepelt, mint a „MASH” és „Az éhezők viadala” sorozat
- Telly Savalas a „Kojak” című tévésorozat címszerepével vált ikonikus figurává
- Jim Brown sportolói karrierje után sikeres színész lett, és az egyik első afroamerikai akcióhőssé vált
Korai távozások
Sajnos a film néhány szereplője viszonylag fiatalon hunyt el:
- John Cassavetes 1989-ben, 59 éves korában halt meg
- Trini López 2020-ban, a COVID-19 következtében hunyt el
- Richard Jaeckel 1997-ben, 70 éves korában halt meg
A film zenéje és vizuális világa
A piszkos tizenkettő nem csak színészi alakításai miatt emlékezetes, hanem zenéje és vizuális megoldásai miatt is:
Frank De Vol zenéje
A film zenéjét Frank De Vol szerezte, aki katonai indulókat és korabeli dallamokat ötvözött modern filmes zenével. A főtéma különösen emlékezetes, amely tökéletesen visszaadja a film hangulatát: egyszerre katonás és kissé lázadó.
Operatőri munka és vizuális stílus
Edward Scaife operatőr munkája kiemelkedő, különösen a záró csatajelenetben, ahol a káoszt és brutalitást rendkívül hatásosan ábrázolja. A film vizuális stílusa realisztikus, kerüli a háborús filmek gyakori romantizálását.
A film színvilága is jellegzetes: a kiképzőtábor sáros, szürke környezete éles kontrasztban áll a kastély eleganciájával a záró jelenetben. Ez a vizuális kontraszt is erősíti a film üzenetét a háború valódi természetéről.
„A háború igazi arca nem a parádékon és ünnepségeken mutatkozik meg, hanem a sárban, vérben és káoszban.”
Örökség és mai relevancia
Több mint ötven évvel a bemutató után A piszkos tizenkettő továbbra is a háborús filmek egyik klasszikusa, amely ma is releváns témákat feszeget:
Időtálló témák
A film számos olyan témát érint, amely ma is aktuális:
- Az egyéni megváltás lehetősége
- A társadalom által kitaszítottak értéke
- A merev intézményi rendszerek kritikája
- A háború erkölcsi komplexitása
Ezek a témák időtállóvá teszik a filmet, amely nemcsak szórakoztat, hanem elgondolkodtat is.
A film tanulsága a mai nézők számára
Mai szemmel nézve A piszkos tizenkettő egyszerre szórakoztató akció-kaland és mélyebb üzenetet hordozó alkotás. A film egyik fő tanulsága, hogy a legrosszabb körülmények között is lehet esélyt adni az embereknek, és hogy a társadalom által elítéltek is képesek lehetnek rendkívüli tettekre.
A film azt is bemutatja, hogy a háborúban gyakran elmosódnak a morális határok, és hogy a „jó” és „rossz” oldal között nem mindig egyértelmű a különbség. Ez a morális kétértelműség teszi a filmet ma is relevánssá és elgondolkodtatóvá.
Gyakran Ismételt Kérdések
Miért kapta a film „A piszkos tizenkettő” címet?
A film címe onnan ered, hogy a katonák a kiképzés során nem kaptak lehetőséget a tisztálkodásra, amíg nem kezdtek el együttműködni. Ezen kívül utal a csapat „piszkos” múltjára és a társadalom szemében elfoglalt helyzetükre is. A filmben a katonák maguk is büszkén használják ezt a nevet, amikor elkészítik a „Tizenkettes barakk” feliratot.
Valós történeten alapul a film?
A film E. M. Nathanson regénye alapján készült, amely részben inspirálódott a második világháború alatt létező Filthy Thirteen (Piszkos tizenhárom) nevű ejtőernyős egységtől. Azonban a regény és a film cselekménye nagyrészt fikció, bár a háborús környezet és bizonyos elemek valós történelmi háttéren alapulnak.
Melyik színész kapott Oscar-jelölést a filmért?
John Cassavetes kapott Oscar-jelölést legjobb férfi mellékszereplő kategóriában Victor Franko szerepéért. Bár nem nyerte meg a díjat, alakítása a film egyik legemlékezetesebb momentuma.
Miért számított úttörőnek a film a háborús filmek között?
A piszkos tizenkettő szakított a korábbi háborús filmek idealizált hősábrázolásával. Ahelyett, hogy makulátlan hősöket mutatott volna be, bűnözőkből és problémás személyiségekből álló csapatot helyezett a középpontba. A film nyersebben és realisztikusabban ábrázolta a háborút, beleértve annak brutalitását és erkölcsi kétértelműségét is.
Hány folytatása készült a filmnek?
A piszkos tizenkettőnek három televíziós folytatása készült: „A piszkos tizenkettő: A következő küldetés” (1985), „A piszkos tizenkettő: Halálos küldetés” (1987) és „A piszkos tizenkettő: A végső küldetés” (1988). Az első folytatásban Lee Marvin még visszatért Reisman őrnagy szerepében, de a későbbi filmekben már nem szerepelt.